På’n igjen

24 måneder og 30 dager siden sist jeg blogga er jeg på’n igjen. Hvorfor? Først og fremst fordi jeg synes utviklinga i nettdebatten er såpass spennende at jeg ikke lenger greier å sitte å se på. For mye å si, for mange jeg vil snakke med, for mange spennende debattanter jeg vil trekke fram. 140 tegn just doesn’t do it for me. Alene…

Så hva har skjedd siden sist som gjør at jeg ikke lengre vil sitte å se på? Mye teknisk, med Twitter og Twingly som de to viktigste nyvinningene. Gjennom disse har vi fått de nødvendige koblingene mellom nyhetssaker, rask debatt og mer utfyllende innlegg som har løfta nettdebatten til å bli en reell debattarena.

I tillegg til det tekniske er vi forhåpentligvis ferdig med mye av metadebatten. Vi er på vei dit at det faktum at vi har ministre som blogger blir mindre interessant enn hva de faktisk skriver om. Dette har fram til nå skadet nettdebatten ganske mye gjennom en konstant avsporing. (Tenk om resten av de politiske debatten hadde vært sånn at halvparten av oppslagene på Dagsrevyen hadde vært at politikerne faktisk var på TV! Med imponerte eller skeptiske journalister som kommentatoriat.)

Sien sist har vi fått mange flere deltagere i nettdebatten. Aktører som også deltar andre steder. Og viktigst av alt: Nettdebatten henger naturlig sammen med debattene på andre arenaer. Bloggene kommenterer ikke lengre nyheter alene. De blir kommentert av nyhetssendinger, de kommenterer nyheter og de er nyheter.

Så til tross for paradokset at mitt første innlegg etter en toårspause er nok et innlegg i en metadebatt hvis bortfall er en av grunnene til at jeg blogger igjen gleder jeg meg. Og som sist blir det politikk, musikk, fotball, internett, ting som irriterer, ting som gleder som blir mest brukte tags framover.

4 thoughts on “På’n igjen

Legg igjen en kommentar

