Brian Clough

Det er Oslo internajonale filmfestival for tida. Mange gode og spennende filmer. På søndag var jeg og så en av dem sammen med Pappa. The Dammed United er filmen om den legendariske, engelske manageren Brian Cloughs beryktede 44 dager som manager for Leeds utd.

Sjøl om jeg verken bryr meg om Derby, Forest eller Leeds var det en film jeg anbefaler alle andre som liker raske replikker, engelsk humor og fotball.

Beckham? His wife can’t sing and his barber can’t cut hair.

Filmen er basert på boka The Dammed utd. av David Peace og jeg røper ikke akkurat mye av verken filmen eller boka ved å fortelle at de 44 dagene Clough er i Leeds er en spektakulær katastrofe.

“I wouldn’t say I was the best manager in the business. But I was in the top one.”

Brian Clough er en spennende fyr på mange måter. Fotballmessig er prestasjonene hans med Nottingham Forest og Derby ikke mindre enn imponerende! Rekord som ubeseira (42 ligakamper på rad), den andre manageren som vant den engelske ligaen med to forskjellige lag og seier to år på rad i Europacupen.

“If I had an argument with a player we would sit down for twenty minutes, talk about it and then decide I was right!

Litt personlig interesse kommer selvfølgelig også fra det at Clough var overbevist sosialist. Blant annet donerte han store summer til fagforeninger og anti-naziarbeid i tillegg til flere ganger møte opp for å støtte streikende gruvearbeidere. Dette er et tema som ikke er med i filmen (og har heller ingen naturlig plass) bortsett fra en vakker liten slengkommentar om Tories.

Brian Clough døde i 2004.

«Don’t send me flowers when I’m dead. If you like me, send them while I’m alive»


Edit: Sorry for de stygge sitatene. Fikk dem ikke sånn som jeg ville . Noen tips?

3 thoughts on “Brian Clough

  1. Magnus

    Pinlig feil det der. Arsenal har 49 kamper uten tap. I tillegg mener jeg å huske at det ikke var en ny rekord, men en tangering av en gammel rekord. Mulig det er Nottingham, men det er jeg ikke sikker på.

    Uansett, busta en gal footballfact! Artig innlegg da. Skal definitivt se filmen!

  2. Audun Herning

    kan jeg gjemme bak dårlig formulering? Han satte jo en rekord selv om den ble slått seinere 🙂

    Morsom side du lenka til. Artig sidepoeng i denne sammenhengen er at det er nettopp Derby som har rekorden for flest kamper på rad uten seier.

Legg igjen en kommentar

