Juba

Da har det gått en uke her nede og det er vel på tide å blogge litt.
Siden sist: Audun har forlatt hus, verv og venner i Oslo for å begynne å jobbe i Juba i Sør-Sudan. I Sør-Sudan skal han jobbe for Norsk Folkehjelp som Project Manager på et prosjekt som handler om å hjelpe den tidligere frigjøringsbevegelsen SPLM med overgangen til et åpent og demokratisk parti. Sør-Sudan er et semiautonomt område etter fredsavtalen 2005. Det er et ekstremt fattig land med høy analfabetisme, nesten ikke infrastruktur og en del uroligheter fortsatt. Det neste året skal Sudan gjennomføre sitt første frie valg siden 1989 og i januar 2011 skal Sør-Sudan stemme over selvstendighet. Utfordringene står i kø, men fredsavtalen har så langt vist seg å være overraskende slitesterk.

Den første uka er selvfølgelig preget av lite reflekterte observasjoner som:
1. Det er varmt. Og da mener jeg ikke sånn tullevarmt, men sånn steikvarmt. Rundt 40 C tar på. Siden det var 20 minus i Oslo da jeg dro har jeg hoppa 60 grader opp. Det er ganske mye. Et tilsvarende hopp herfra og kokende vann neste.

2. Det er støvete. Juba har ikke så mange veier med asfalt. Når det i tillegg er såpass varmt og tørt som det er blir det fort støvete. Bedre blir det ikke av at det ikke er glass i vinduene, men netting.  Til tross for at kontoret vaskes hver dag kan jeg fortsatt hver morgen skrive navnet mitt i pulten. Jeg lar det bli med det. Jeg gir tydeligvis litt fort opp for min kontornabo Teberius. Han fører en daglig Sisyfosisk strid med støvet. Han vinner et og annet slag, men jeg setter pengene mine på støvseier til slutt. Jeg tror han mener jeg sviker litt.

3. Det mangler litt her. Veiene er allerede nevnt. En annen ting er mobilnettet. Alle går rundt med hvert fall to, gjerne tre mobiler. Det slo meg som litt rart helt til jeg skjønte at de fem forskjellige telefonnetta i Juba ikke snakker sammen. Som en nordmann her nede skrev til meg.

Du kan ringe meg på både Gemtel og Zain. Jeg kan ikke ringe deg med Gemtel, så må bruke Zain… Ikke lett det der.
Velkommen til Juba!

4. Det er veldig mange bra folk her nede. Hvertfall hvis dem jeg har møtt til nå er representative.

5. Afrikamesterskapet er viktig. Alle følger med på det. Perfekt hvis man skulle finne på å savne Bohemen.

Gårsdagen var et foreløpig høydepunkt med tur ut av byen, bading i Nilen under mangotrærne. Det eneste var litt bekymring for at klisjepolitiet eller Truman-Showprogramlederne skulle komme. I det vi skulle ut i Nilen begynner en tromme å spille i det fjerne og lyden av barnesang kommer over elva.
Den første uka har vært veldig positiv. Jeg liker stedet. Jeg liker jobben og jeg liker kollegaene. Jeg tror prosjektet jeg er på er viktig og at jobben er spennende.
Framover kommer jeg til å blogge om livet i Juba, den politiske utviklinga og sikkert litt Norge sett fra Afrika. Forhåpentligvis litt færre førsteinntrykk og litt flere tanker og refleksjoner.

4 thoughts on “Juba

Legg igjen en kommentar

