Helter

I dag har jeg besøkt ekte levende helter.

Folkehjelpa har et omfattende mineryddingsprogram i Sør-Sudan. I dag har jeg vært og besøkt dem på et av feltene. Jeg har vært med inne i en pansra bil som stod stand-by i tilfelle det skulle skje noe. Det er helt seriøst som å sitte i en badstu. Jeg har sett maskinene som rydder miner og jeg har sett mineryddere som rydder manuelt på nært hold.

Dette er helter.

Det er et utrolig møysommeligt arbeid å rydde miner. Som vår guide sa det «there are no hurries in a minefield» Hver kvadratmeter skal gjennomgås og det blir fort snakk om veldig mange kvadratmeter. Det er også et utrolig viktig arbeid. I tillegg til å skade folk så hindrer det lokalsamfunn å bruke jorda til dyrking eller annet. Dette er et kjempeproblem i land som dette hvor såpass mange er avhengig av forskjellige former for jordbruk. Heldigvis er det et arbeid som gir gode resultater og som virkelig betyr noe.

Jeg burde jo selvfølgelig tatt bilder av de ordentlige heltene, men det glemte jeg helt. Derimot fikk jeg tatt et bilde av meg selv i beskyttelsesutstyr. Riktig nok litt skalpert.

Legg igjen en kommentar

