Edderkopper, hvin og Doom

Å skrike som en liten jente er ikke veldig tøft når man prøver å være en voksen mann. Selv ikke når det kommer en kjempesvær edderkopp snikende inn i blindsona for så å ta en spurt på veggen 15 cm fra ansiktet mitt. Hva er egentlig et akseptabelt utbrudd?

Etter å ha tenkt litt har jeg kommet fram til at akseptabelt utbrudd følger en ganske presis formel. Nærmere bestemt E*S*N=D*F hvor E=edderkoppstørrelse, S=Sniking (hvorvidt den sniker seg innpå deg eller kommer gående i full åpenhet), N=nærhet, D=desibel og F=stemmeleie.

For å vise hva jeg mener har jeg tegna en graf med noen eksempler og en graf som viser hva som er greit. Spørsmål eller synspunkt på hvor ulike personer hadde kommet i skjemaet kan tas i kommentatorfeltet.

Som dere ser tror jeg at jeg hadde et uproposjonalt høyt og lyst hvin i forhold til størrelsen på edderkoppen.

Jeg tok selvfølgelig et bilde av udyret for å få en bekreftelse fra dere om min antagelse stemmer. Desverre etter at jeg hadde gått til kjemisk krigføring mot det. Da hadde edderkoppen rullet seg sammen til en liten ball. Det gjør at den ser enda mindre ut enn det den egentlig var.

Selve oppgjøret mellom meg og edderkoppen var en ujevn kamp. Den ene parten hadde overlegent våpenarsenal mens den andre bare hadde hurtighet og evne til å skjule seg. Ikke ulikt en og annen krig jeg kommer på. Jeg greide meg bedre enn mange som har prøvd akkurat det før og vant lett.

Men jeg hadde ikke vunnet alene. Jeg hadde en viktig alliert i Shafiq. Shafiq er The Caretaker på stedet jeg bor. Han mente åpenbart at jeg hadde kjøpt alt for lite insektsspray og kom derfor med ekstra forsyninger. En gigantflaske Doom med det fantastiske virkestoffet Mortein… Med to så store flasker var den største faren friendly fire.

Selv om Doom er bra har jeg noen tips til andre førstegangsbrukere:

– Ikke spray inn i en vifte som blåser mot deg

– Ikke bruk alt for mye på edderkoppjakt hvis du har tenkt å oppholde deg i rommet etterpå.

– Når det er så effektivt mot små dyr. Ikke tenk på hva det gjør med store dyr som mennesker

DOOM:

Konklusjonen er at selv om edderkoppene kan framtvinge et og annet hvin er prisen de betaler høy. Jeg er en hevngjerrig person med giftspray.

17 thoughts on “Edderkopper, hvin og Doom

  1. Hans Ole Rian

    Gratulerer med vel gjennomført asymmetrisk krigføring i Juba!

    Men som trønder overrasker det meg at du ikke har nevnt Jubas skjellsettende og varige innvirkning på norsk pop-musikk, og da særlig den norskspråklige retningen innenfor sjangeren. Som enhver trønder er klar over – og stolt av – har denne afrikanske byen inspirert landets fremste popduo til å lage en av norgeshistoriens største kunstneriske og kommersielle suksesser.

    Jeg tenker da selvfølgelig på Knutsen og Ludviksens ( http://no.wikipedia.org/wiki/Knutsen_&_Ludvigsen ) Spellemannsprisvinnende ( http://www.spellemann.no/ ) suksess fra 1983; Juba Juba ( http://no.wikipedia.org/wiki/Juba_Juba ). Noen tror kanskje at sammenhengen mellom byen Juba og platen Juba Juba er en tilfeldighet. Dette kan herved avkreftes. Under et særdeles heftig nachspiel på Musikerloftet (som ligger i kjelleren..) på Samfundet ( http://no.wikipedia.org/wiki/Studentersamfundet_i_Trondhjem ) i Trondheim skal Gustav Lorentsen aka Ludviksen ha innrømmet overfor en større forsamling at; jo, «Juba Juba» som frase er direkte inspirert av en sjarmerende dog eddekoppfyllt småby ett eller annet sted i Afrika.

    Det ble så langt jeg har informasjon om ikke nevnt noe om Doom eller Mortein….

    mvh Hans Ole

  2. Skjerve

    Mulig å få et lydspor? Sånn at en kan måle lydstyrke selv og etterprøve bruken av grafiske fremstillinger, mener jeg.

  3. Audun Herning

    @skjerve. Desverre hadde jeg ikke på båndopptakeren denne gangen. som jeg savner overvåkninga fra søttitallet.

    @Hans Ole. Denne historien må bekreftes. Hvis Ludviksen faktisk har vært her må dette markeres ordentlig her nede. Kan du hjelpe meg med et forslag på hvilket jubileum som kan markeres. Om ikke annet fordi absolutt alle nordmenn som hører Juba begynner å synge Juba Juba som en annen pavloviansk hund

    • Hans Ole Rian

      Hei
      Ja Ludviksen har vært i Sudan, og han kan bekrefte at han fløy over Juba i småfly sommeren 1992.

  4. Audun Herning

    Ikke bare i Sudan, men i Sudan under krigen. Oi. Ludviksen er mer actionorientert enn jeg trodde. Men hvis han fløy over Juba i 1992 og sangen kom på åttitallet hvor kom inspirasjonen fra?

    • Hans Ole

      Ludviksen er actionman ja. Noe som trengs for å 1: bo i en tunnel, 2: kapre en trikk, 3: bo sammen med Knutsen. Har nå to ganger vært i kontakt med Lorentsen/Ludviksen, og han har nå bekreftet flyhistorien, men avkreftet inspirasjonteorien. Han sier nå at han ikke kan huske hvor frasen Juba kommer fra, så etterforskingen fortsetter, nå via Knutsen aka Øysten Dolmen.

      • Audun Herning

        Dette er supert Hans Ole. Er det én setning vi får høre ofte så er det nettop Juba Juba, så hvis det er en sammenheng hadde det vært kjempegøy.

  5. Audun Herning

    MAMMA! Det blir ikke akkurat tøffere av at morra di sier at det ikke er noe å være redd for. 😉

    Men det er ikke som de edderkoppene på hytta. Det kommer dårlig fram på bildet, men denne var SVÆR. Mye større enn hytteedderkoppene

  6. Lillesøss

    Vet ikke hva som er værst, middels stor edderkopp på rommet eller mann med sur sekkepipe som står rett utenfor vinduet og spiller samme sangen om og om igjen?

  7. Hans Ole

    Hei Audun
    Har fått denne søte forklaringen fra Øystein Dolmen, til sitering når Juba Juba nevnes:

    «Jubileer må alltid feires.
    Jubileer skal man alltid finne et påskudd til å lage.
    Men vi kom aldri til Juba i Afrika.
    Vårt Juba er dobbelt (Juba Juba).
    Stereo?
    Ekko?
    Knutsenjuba eller Ludvigsenjuba og eller beggedeler?
    Insprasjonen kom selvsagt fra det allestedsværende omnisciente JubaJuba som alltid farter gledesstrålende omkring og som vi alle kan hekte oss på.
    Hekt i vei!»

    Anbefaler derfor at dagen i dag feires som den internasjonale Juba-dagen, dagen da Knutsen kom med enne åpenbaringen.

    mvh Hans Ole

  8. Jann O. Krangnes

    hei Audun

    Kanskje dette ikke gjelder bare små jenter men er like aktuelt for små gutter. Ei heller vet jeg ikke om Lars Monsen hadde unngått å hvine. Det finnes sikkert grunner til at han operer for det meste i snøen og på vinters tid.
    Men jeg hadde noe av samme opplevelsen i Juba da jeg våknet i 43 grader på natten i stupende mørke på mitt rom fordi det var noe kaldt og ekkelt som for over mitt bryst. Da jeg fikk på lommelykta og oppdaget at rommet var invadert av en stor rottesverm tror jeg ganske sikkert at jeg nådde ditt nivå på hvining. Det var forferdelig, og fort kunne jeg telle til mere enn tyve rotter. Den ene hoppet også på meg og da steg hvinet med flere desibel.

    Men edderkopper, lizzarder,slanger og skorpioner som også har vært innom mine telt, kontainere eller soverom under oppholdet her nede har ikke laget hvin i det hele tatt.

    Kos deg videre i Juba, og vi sees sikkert til lunsj i dag også.

  9. Audun Herning

    hahaha. Enig i at rottesverm slår ederkopper. Men det viktigste er egentlig snikeeffekten. Om man våkner midt på natta eller skvetter av de sniker seg innpå en bakfra er det åpenbart lettere å hvine.

    Tok fredagslunsje på fasjonable spice’n herbs i dag. Men mandag rundt ett er det hummus og gresk salat på Central Pub igjen

    • Ranveig

      Så snart legen sier det er OK. Jeg håper fremdeles på at det skal skje i løpet av en uke eller to. Men vet ingenting.

Legg igjen en kommentar

