Hva jeg frykter

Det er mange ting man kan være redd for i verden. Da jeg gikk i femteklasse fikk vi stiloppgaven «Hva er du redd for?». Der hvor klassekameratene mine skreiv om slanger, brann og mordere skreiv jeg om «EF og kommunisme». Siden om det kan virke som et merkelig stilvalg for en femteklassing vil jeg presisere at jeg selvfølgelig tenkte på Sovjetkommunismen spesielt. Ikke nødvendigvis ideen om yt etter evne få etter behov. Den tror jeg at jeg likte. Litt ideologiske unøyaktigheter kan man godta fra en 12-åring.

Selv om sist post gjør at det ser ut som om det jeg frykter nå er edderkopper stemmer ikke det. Jeg liker bare ikke at de sniker seg innpå meg. Det jeg derimot ER redd for er at jeg i et øyeblikks sløvhet begynner å heie på feil fotballag.

For de uinvidde. Det finnes riktige og det finnes feil fotballag. I Oslo er Vålerenga det riktige laget. Arbeiderklasse, klubben for alle og Vålerenga mot rasisme. Lyn kommer alltid til å være den borgerlige streikebryterklubben. Dette er viktig. En av de store diskusjonene om fotball er om det handler om kultur/tilhørlighet eller estetikk. Jeg tilhører den første gruppa.

Videre er det sånn at når man har begynt å heie på et lag så fortsetter man. Man kan ikke bytte. Da blir man en fotballens Pariah. En utstøtt ingen stoler på. Bare se på Torbjørn Jagland. Jeg kan aldri stole på en sånn. For å si det med Erik Solheims ord i boka Nærmere (fritt etter hukommelsen): «Det skjer mye i et menneskes liv. Man skifter bil og hus. Man bytter jobb, kan hende til og med ektefelle eller parti, men man bytter ikke fotballag!»

Derfor var frykten stor når jeg flytta til Juba. Hva hvis jeg uforvarende begynte å heie på den lokale utgaven av Lyn. Et slags Jubas vestkantlag med en frynsete politisk historie og en supportergruppe som brukte rosa hodetørkler (ok. Det siste var jeg ikke veldig redd for). Det var bare en ting å gjøre. Hvis man lurer på noe om fotball spør man de allvitende i FK-Fotball. Et fantastisk program hvor man får vite alt man ikke viste man trengte å vite om fotball.

Jeg spurte og gjett om jeg fikk svar. I følge sikre kilder så var det til og med et langt og grundig svar. Jeg hadde ikke forventa noe mindre fra disse fotballens visdomsguder. Problemet er bare at jeg ikke får hørt på det. Å laste ned 52 MB er nemlig ikke det enkleste i Juba har jeg funnet ut. Derfor trenger jeg hjelp. Mens jeg fortsetter min søken etter en linje jeg kan laste ned på trenger jeg alternative forslag. Hvordan får jeg enklest fatt i opptaket fra FK-fotball 17. januar 2010?

Edit: For å øke Sudanrelevansen har jeg slengt med denne artikkelen om Sør-Nordforholdet og hvordan det påvirker hvem man holder med i Afrikamesterskapet. Leg særlig merke til journalistens noe syrlige sistesetning

6 thoughts on “Hva jeg frykter

  1. Audun Herning

    Jeg er glad for at det du reagere på er timingen for nervøsiteten og ikke det at jeg var 12 år gammal

  2. Kenneth T. Kjelsnes

    Det er i tredje (og femte) avsnitt du går deg vill i egen argumentasjon – og hvor vi er i kjernen av hva jeg ikke skjønner med Vålerengasupportere.

    Du skiller mellom kultur/tilhørighet og estetikk som begrunnelser for å heie på fotballag. Og du hører til den første gruppa. Derfor er Vålerenga laget ditt. Helt greit det, hadde det ikke vært for setningene foran: Vålerenga er det riktige laget pga. arbeiderklasse, klubben for alle og arbeid mot rasisme. Lyn er feil fordi de var streikebrytere i rosa hodetørkler en gang i tida. Ingen av begrunnelsene har noe med tilhørighet å gjøre.

    Med mindre du forholder deg til tilhørighet til arbeiderklassen og at hele Norges arbeiderklasse bør holde med Vålerenga, selvsagt. Og det er dette jeg mistenker Vålerengasupportere for å mene. Derfor består medlemsmassen til Klanen like så mye av folk fra Nord-Odal som fra gatene rundt Vålerenga kjerke. Man kan innvende at en god del av Rosenborgs hjemmepublikum også kjører 30-40 mil fra Nord-Trøndelag – men de har ikke passert halvparten av Eliteserielagenes hjemsteder på veien.

    Den viktigste fotballtilhørigheten er lokal tilhørighet. Min frykt er at Vålerengadefinisjonen av tilhørighet skal få ytterligere fotfeste. I så fall: Kan jeg slippe?

    Ellers håper jeg du har det fint i Juba og ikke får for mye trøbbel med edderkopper og mango 😉

  3. Kenneth T. Kjelsnes

    Og ja.

    Om du innehar følgende:

    1. CD-ROM på datamaskin, og
    2. en postadresse,

    så kan jeg jo sende deg opptaket i posten.

    🙂

  4. Audun Herning

    Problemet her er nok mer forskjellen på en stor og en liten by.

    For deg så vil automatisk bytilhørlighet og tilhørlighet til lag være det samme. På sammme måte kan man snakke om butikken, kafeen eller lensmann.

    Sånn er det ikke i Oslo. Det er mulig å ha oslotilhørlighet for både østkantfolk og vestkantfolk (og før du begynner, de aller fleste nesoddinger føler tilhørighet til østkanten). Dette betyr ikke at ikke forskjellen i kultur og identitet mellom Øst og Vest ikke er tilstede. De er på mange måter større enn tilhørigheten til byen som sådan.

    Som du vet er disse skillene i Oslo i stor grad klassebasert.

    Dermed er det ingen konflikt mellom lokal tilhørighet og klassebasert identitet. De utfyller hverandre som gin og tonic.

    At medlemmene av Klanen i like stor grad tilhører Nord-Odal eller tilsvarende er direkte feil. Kan’ke bruke kanarifansen som seriøs kildehenvisning mener du.

    Dessuten er jeg grunnleggende uenig i at lokal tilhørighet er viktigere enn klassetilhørighet, men mener altså at det er en annen diskusjon.

    Ellers tusen takk for tilbud. Har maskin med CD-ROM, men faktisk ikke postadresse. Det går ikke post til Juba…

    Heldigvis har en her nede med en bedre linje enn mine forbarmet seg over meg, så jeg har endelig fått hørt det.

  5. Audun Herning

    Det skulle altså være noen smiletegn her og der i det innlegget over men de falt ut 🙂

Legg igjen en kommentar

