Intimgrenser, kø og seminar

I dag har jeg fått intimgrensene mine skikkelig utfordra. Vi har bidratt til å arrangere et seminar for SPLM Youth League hvor to fra AUF kom og holdt gode innlegg om alt fra demokrati, ungdomsorganisasjonens rolle i forhold til moderparti og hvordan bruke valgkampen til å styrke og skolere organisasjonen. Det har også vært flere nær kjendisopplevelser og venting. Mye venting. Men tilbake til intimgrensene.

Norsk og sudanesisk køkultur er litt forskjellig. Jeg er lært opp i en kultur hvor poenget var å få mest mulig avstand til de rundt deg. Dette ble perfeksjonert mens jeg venta på bussen på Nesodden. En gruppe ferdig utlærte nesoddinger er køkulturens motsvar til såpeboblene. Der hvor såpeboblene forbløffer vitenskapsfolk ved å automatisk innta overflateminimerende formasjoner kan vi fra Nesodden (og sikkert resten av Norge), helt automatisk stille oss i den formasjonen som sikrer mest mulig avstand til de andre på bussholdeplassen. Det gjør også at vi slipper å snakke med hverandre. Sånn er det ikke i Sudan.

En ting er snakkinga. Jeg har snakka mer med folk jeg ikke kjenner i en enkelt tekø i dag enn i løpet av et år på Nesodden. At det i tillegg foregikk på Juba-arabisk, et språk jeg ikke kan mer enn sju ord på, hadde mindre å si. En annen ting er altså dette med intimgrenser. De finnes ikke. Mannen bak stod så tett inntil meg at jeg i Norge bare ville opplevd det ved ytre trang og rombegrensinger på T-banen eller 37- bussen. Det var bare oss to og tre til i køen.

Ellers har jeg satt personlig rekord i seminarforsinkelser. Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å forstå hvorfor programmet skal være delt inn i 5-minuttersbolker når vi starta en og en halv dag for seint. Hvordan vi allikavel greide å komme oss gjennom hele det oppsatte programmet og litt til skjønner jeg ikke, men det gikk helt fint.

Det var også et utrolig spennende seminar. Ikke minst takket være Mari og Åsmund fra AUF som gjorde en kjempejobb (litt uvant for en gammel SU-leder å arrangere seminar med bare AUFere). Seminaret samle folk fra alle statene i Sør og fungerte veldig godt. Den rollen ungdommen er nødt til å spille i demokratiseringa av både parti og land kan ikke bli understreka nok.

Legg igjen en kommentar

