Valgkampåpning og salsakurs

jeg skal hvertfall ikke klage på konforme dager her i Juba. På onsdag var det valgkampåpninga til Salva Kiir og i går var det salsakurs.

Valgkampåpninga var både veldig lik og veldig annerledes enn hva jeg er vant til. Eller, det som var likt var at det det var veldig mange taler. Bortsett fra det var det ikke likt i det hele tatt. Først og fremst på gunn av størrelsen på arrangementet. Jeg skjønte endelig hvorfor de har lagd plassen rundt mausoleumet til John Garang så enormt stort. Selv med den enorme plassen (og den er gigantisk. Mange fotballbaner) var det rett og slett ikke alle som kom innafor gjerdet.

De tusener som hadde gjort det gjorde likevel at stemninga ble litt annerledes enn jeg er vant til. For eksempel ble presidenten i Sør-Sudan, Salva Kiir, avbrutt ikke mindre enn fire ganger. Ikke av jublene folkemasser, men av den lokale guttemusikken som, på mer eller mindre tilfeldige tidspunkt, bestemte seg for å sette i gang med en sang de bare kunne sånn halveis. Ja også de kvinnelige prebyteanerne (hva heter de på norsk) som gikk rundt med små kors i et stort tog og sang det jeg tror var fine sanger om presidenten.

Ellers har jeg vurdert å åpne et lite tale og debatteknikk kurs. To timer er for lang valgkamptale når det er 45 varmegrader. Det er for lenge uansett egentlig. At vi hadde sittet og hørt andre talere i fire timer først, og talen var på arabisk gjorde meg ikke mer tålmodig. Heldigvis var det servering av vann, sukkertøy og dadler. Det kan vi lære litt av hjemme.

I går kveld var det salsakurs. Det er ikke så mange steder å danse i Juba, når Daniella tok ansvar og lagde salsakveld var det bare å henge seg på. Ganske artig med de sudanerne som har bodd på Cuba. De snakker akkurat som gutta i Santiago, men danser litt mer lealaust.

One thought on “Valgkampåpning og salsakurs

Legg igjen en kommentar

