Valg og jobb

Det skjer veldig mye her i Sør Sudan for tida. Valget skal, etter planen, begynne på søndag.

De siste dagene har opposisjonen bestemt seg for å først trekke seg fra presidentvalget (for en oppdatering om verdens kanskje mest kompliserte valgssystem se denne posten), for så å boikotte hele valget i Nord. Hele veien har det vært uklart om hvem som boikotter eller deltar i hva. Og det er det fortsatt. Dagens nyhet er at det virker i hvert fall som SPLM har bestemt seg for å boikotte hele valget i Nord.

Det skjer nok til at jeg bare kunne sittet i Juba og fulgt valgprosess. Men sånn er nå ikke hverdagen. Jobben kaller. Denne gangen kaller jobben meg ut i ødemarka med over et tonn med solcellepaneler, batterier,  motorsykkel og annet man trenger for å starte byggingen av et senter/skole. Jeg håper at jeg har tilgang til internett mens jeg er der. Hvis så skal jeg oppdatere. Hvis ikke er jeg forhåpentligvis tilbake i Juba på lørdag.

Uansett anbefaler jeg alle som er interessert i Sudan å lese bloggen Making Sense of Sudan. Jeg vet jeg har reklamert for den før, men den er ordentlig bra. Bare les dagens post om det folkelige opprøret som banet vei for valg sist gang.

Hvordan er egentlig mediedekninga av valget i Sudan der hjemme?

Legg igjen en kommentar

