At han ikke vil bli president betyr ikke at jeg ikke vil at han skal bli det

Vel, så var det fri i går allikavel. Etter en «Verbal clarification from the Ministry of Labor and Public Service» så er det nå optional å komme på jobb. Det er litt forskjellig hva folk velger.

For de som fortsatt leter etter navnet sitt eller av andre grunner ikke har stemt så begynner det å haste litt. I dag er nemlig siste dag man kan avgi stemme. Så skal alle stemmene telles opp før resultatet etter planen skal annonseres på tirsdag. det blir en spennende dag. Først og fremst fordi resultatet er spennende i seg selv, men også fordi det er spennnende å se hvordan resultatet mottas. Siden landet er så polarisert kan en lokal virkelighet, hvor «alle» stemmer på samme kandidat fort ikke gjenspeiles i det endelige resultatet i valgkretsen. Hvordan ledere og tilhengere da reagerer blir interessant.

En annen ting jeg gleder meg til er å se resultatet av et relativt forvirrende presidentvalg. Som jeg har skrevet om tidligere så har SPLMs presidentkandidat Yassir Arman trukket seg. Den beslutninga er ikke alle velgerne enige i og siden han trakk seg etter fristen for å trekke seg så er navnet hans på stemmeseddelen. De aller fleste jeg har snakka med har derfor glatt oversett at han sier han har trukket seg og stemt på han. Først og fremst fordi det ikke er noen alternativ for de fleste. De kommer ikke til å stemme på Bashir som de forbinder med bombefly, krig, sult og raid. Mange stemmer nok også på Arman for sikkerhets skyld.

Den beste begrunnelsen var det en sudanesisk kompis som kom med. «Bare fordi Yassir Arman ikke lenger vil bli president betyr ikke det at ikke jeg vil at han skal bli det. » Han har selvfølgelig rett og jeg gleder meg til å se hvor mange som har tenkt som han. Jeg tipper det er en del

Legg igjen en kommentar

