Prøverom for småskala landeplager

Det er en merkelig følelse å bo i det som kan minne om bibelens prøverom for småskala landeplager. Jeg tenker ikke på de vonde årene uten mat Sør Sudan har opplevd med tørke og budskap som dør, men de mer eksperimentelle.

I følge bibelen så straffet Gud egypterne for at de ikke lot isrealittene reise (jeg er ikke veldig stø på bibelhistorie, så dere får unnskylde eventuelle feil). En av de første var at landet ble fullt av frosk. Jeg skjønner litt mer om hvorfor det var en landeplage nå. I dag morges var det fem frosker i dusjen min. To store foreldrefrosker og tre små barnefrosker. Det er ekstra komplisert å dusje når du hele tiden må passe på å ikke tråkke på de dumme dyra som vil under foten. I tillegg bråker frosker noe helt fryktelig. Like bak der jeg bor har de holdt på med parringsritualene sine i et par uker. Liberal som jeg er bryr je gmeg lite om hva frosker gjør i dammen, men jeg skulle ønske de kunne gjøre det litt mer stille. Det er, uten å overdrive, som om hele bygdas 16-åringer skulle rusa mopedene sine samtidig utafor soveromsvinduet.

Gresshopper!

Gresshopper er jo en velkjent landeplage, men ikke så veldig plagsomme hjemme. Jeg har foreløpig ikke sett de enorme svermene og skadene de kan gjøre, men gresshopper er plagsomme læll. Først og fremst fordi de av en eller annen grunn pleier å hoppe rett i ansiktet mitt. Ikke veldig skumle dyr, men høy snikeeffekt og dermed påfølgende hviin.
Mygg! Også pga beefen mellom Moses og Farao. En ting er antall, vi er ikke på verken bibelsk eller finnmarksviddenivå. Noe helt annet er malariasmitte. Det er hele tiden folk som er sjuke. Malariatallene for Sudan er intent annet enn sjokkerende lesing.

Den mest kjente bibelske plagen er nok syndefloden. Her har vi begynt regntida. Jeg er ikke sikkerpå om det kommer fram på bildet, men det regna så heftig at vi fikk en elv like forbi kontoret og den største lunsjdiskusjonen var om det var sant at en av kollegaene mine så en fisk svømme forbi i øyehøyde.




Legg igjen en kommentar

