Tilbake igjen

Da er sommeren over og hverdagslivet har begynt igjen. Eller sommer og sommer. I fantastisk vakre Aurlandsdalen var det ti grader og regn, på kanotur var det litt varmere, men til gjengjeld så blåste det. Ha! Det gjorde meg ikke noe som helst. Varme er det nok av til daglig.

Og for den saks skyld hverdag og hverdag. Jeg er hvertfall tilbake i Juba. Men helt normalt blir det jo ikke. Ta mandagens bankåpning for eksempel. «Bankåpning?» lurer du kanskje. «Hva i alle dager skal han på bankåpning?» Vel, vi har noen samarbeidspartnere oppe i Nuba Mountains, der finnes det veldig lite banker. Det har folket i Nuba tenkt å gjøre noe med. Dermed starta de en bank. Mountains Trade and Development Bank (NTDB blant venner). En bank som har utvikling i regionen som mål og ikke profittmaksimering. Bra folk. Bra prosjekt. Dermed måtte det representeres. Det var egentlig meg og den sørsudanske finans og politisk elite.

Jeg skal innrømme at jeg ikke har vært på så mange åpninger av banker, men jeg er allikavel sikker på at de er litt annerledes her. En ting er oksen som lå klar til slakting uttafor da jeg kom. Det er litt distraherende med slakting og påfølgende partering i høyre øyekrok samtidig som man skal prøve å følge med på taler.

En annen ting er at vi venta en halvannen time på presidenten. Siden han ikke kom fikk vi nøye oss med finansministeren. Det var jo greit nok.

Så kom det obligatoriske kulturelle inslaget. Tradisjonell dans fra Nuba. Det var egentlig veldig

to minutter før fotografen blir tvunget til å danse

tøft, og mens jeg ante fred og ingen fare fikk jeg til og med tatt et par bilder. Kanskje lente jeg meg fram da jeg tok det bildet, hvertfall så var det en kompis som så meg.Og plutselig fant jeg meg leiende på kompisen min mens jeg skulle prøve å danse som en okse. Jeg tror ikke jeg imponerte noen. Ikke akkurat det øyeblikket jeg var mest begeistra for å få tre TV-kameraer stukket opp i nesa. Gleder meg til å bli kjent igjen som han kawajaen som ikke kan oksedansen. Heldigvis slapp jeg horna.

Så fikk vi en rundtur i banken, inkludert hvelvet, før resten av dagen ble brukt i møter. Og slik går faktisk dagene.

Legg igjen en kommentar

