I tilfelle istid

Det er rainy season i Juba for tida. Kort fortalt betyr det mindre støv, mer gjørme, grønt over alt og svalere temperaturer. Nøkkelordet her er svalere, ikke svalt, ikke kjølig og hvertfall ikke kaldt. Bare litt mindre varmt. Godt over tredve om dagen og ved en anledning (under et regnskyll midt på natta) bare 22 grader.

På rommet mitt har jeg en temperaturmåler. En fin liten sak som måler temperaturen ute og inne samt registrerer maksimum og minimumverdier. Den kan fortelle at det aldri har vært under 27,2 grader inne på rommet mitt. Dette stemmer omtrent med min egen opplevelse. Kun en gang har jeg sett poenget med å bruke det lakenet som erstatter dyne her. Jeg synes fortsatt det er varmt og natta og, som det eneste jeg har til felles med Wayne Rooney,  må sove med en elektrisk vifte påslått.

Istidsteppet med markørpenn for å se størrelsen. Legg også merke til det smakfulle lakenet.

Det er det tydeligvis ikke alle som synes.  Så til å hjelpe meg gjennom kulda har jeg fått et nytt teppe. Og ikke et hvilket som helst teppe. Neida. Her nytter det ikke med noe annet en verden tjukkeste teppe i kunstfiber. Det er faktisk helt enormt. Det er faktisk så stort at det ikke er plass til både det og meg i senga, så det tar opp en liten kubikkmeter i et hjørne i stedet. Men nå er jeg klar i det minste. Til istid.

Legg igjen en kommentar

