Forslag til nasjonalsang

Jeg var i parlamentet i dag for å høre framleggelsen av en meningsmåling om sørsudaneres forhold til unity eller seperation. Det er ikke bare bare å legge fram en meningsmåling i Sør Sudan. Det trengs nemlig to ministre, en presidentrådgiver og et uttall parlamentsmedlemmer. Noe som selvfølgelig gjorde at det både starta en time for seint og holdt på en time mer enn planlagt. Totalt brukte de neste fire timer.

Selve undersøkelsen var ikke like spennende som jeg hadde håpet siden den bare hadde med én stat. De andre kommer senere. Til tross for store metodiske svakheter var det ganske klart med 97,5 % for uavhenighet. Kommer tilbake til denne når vi får litt bedre tallmateriale.

Det store høydepunktet ble derfor at jeg for første gang så forslaget til ny nasjonalsang. Jeg er litt usikker på melodien, men tekstforslaget var der.

South Sudan National Anthem

Title: South Sudan Oyee!

We praise and glorify you

For your grace upon Cush,

The land of great warriors

And origin of world’s civilization.

Oh Cush!

Arise, shine, raise your flag with the guiding star

And sing songs of freedom with joy,

For peace, liberty and justice

Shall forever more reign.

Oh black warriors!

Let’s stand up in silence and respect,

Saluting millions of martyrs whose

Blood cemented our national foundation.

We vow to protect our nation.

Oh Eden!

Land of milk and honey and hardworking people,

Uphold us united in peace and harmony.

The Nile, valleys, forests and mountains

Shall be our sources of joy and pride.

So Lord bless South Sudan!

Jeg skjønner ikke helt hvordan den skal synges. Ei heller hvordan man skal både kunne synge nasjonalsangen og «Stand up in silence», men jeg er heller ingen stor sanger. Teksten åpner vel for et par andre spørsmål også. Blant annet at den peker mot at de velger Cush som navn på den nye staten.

One thought on “Forslag til nasjonalsang

  1. Frank Eirik

    Hei hei!
    Ville bare takke for alle gode tips og ideer jeg har fått fra bloggen din.
    Gleder meg til å følge deg videre å se hva som kommer☺
    Ta gjerne en tur innom min blogg en gang 😉
    Hilsen Frank E.☺

Legg igjen en kommentar

