Lokale nyheter

Ofte når jeg skriver om saker fra Juba er det snakk om politikk av nasjonal eller internasjonal interesse. Det er mange grunner til det. Det er dette jeg interesserer meg mest for, sakene er lettere å følge fra Norge og de kan også bidra til å forstå situasjonen fram til folkeavstemniga. En annen grunn er at de lokale sakene er så utrolig langt vekk fra virkeligheta i Norge og at de ofte er triste. Triste både på grunn av innholdet, men også gjennom måten de omtales på. Det er en dagligdagshet over selv de tristeste sakene som i seg selv er litt deprimerende. Denne saken fra Juba Post synes jeg viser det ganske godt.

Det er en kort sak med bilde av nedbrente lokaler, men det var ingressen som jeg ikke har greid å få ut av hodet. Den er essensen av tristesse:

Custom Market brothels Razed to the ground

Juba – Monday was an unusuel day for sex commercial workers in Customs Market in Juba after their lodges were demolished. The operation was carried out in quite an organized manner by the regional armed forces after the discovery of three aborted children damped in open space near bars and small restaurants.

Legg igjen en kommentar

