Matatuer – Farlig farlig, men ærlig ærlig

Ingen slipper unna matatuene i Juba. Disse dødsfeller på hjul er en stadig trussel i trafikken. Siden jeg har egne hjul slipper jeg heldigvis å forholde meg til dem så ofte som transportmiddel, men som motorsyklist må jeg til en hver tid være obs på at de kan stoppe, kjøre av veien, kjøre ut i veien, kjøre forbi to i bredden i en sving eller plutselig komme mot deg feil fil.

I bakvinduet på matatuene står det alltid et eller annet. Og det er her jeg mistenker at forklaringa på hvorfor de kjører som de gjør. Klassiske tekster er nemlig INSHA’ALLAH, ITRUST IN GOD, HALLELOYA eller I GO TO HEAVEN. Og sånn kjører dem også. Her finnes ikke personlig ansvar det er lukk øya og stol på Gud. Det er ikke jeg som bestemmer om jeg skal dø i dag, så da er det like greit å trykke gassen i bånn og hive forsiktigheta ut vinduet. Eller som han jeg så i dag HELP ME GOD!!

Noen andre er bare morsomme. Når det kommer tre religiøse forbi etterfulgt av han som har OLD TRAFFORD i bakruta. Eller min personlige favoritt er når han som har PRAY!! står ved siden HARD WORK PAYS

Jeg fikk forresten en annen mulig forklaring i dag når jeg kjørte bak GANJA PLANTER. Ikke min favorittmelding i trafikken, men det er i det minste ærlig.

Legg igjen en kommentar

