Tilbake i by’n

Pelle Parafins Tilbake til By’n starter som dette:

Hver gang jeg tilfeldigvis havner ute på landet
Blant kuer og mygg og tyttebær og stress
Hvor du alltid må harve og mjælke og hoppe i vannet
eller pæle deg ut på ski i markadress

Så lengter jeg tilbake til byen
Langt fra fluesurr og hestefnys
Der hvor bilene bremser naturlig
Og det fins kino og gatelys.

Vel, jeg er tilbake til by’n. Nærmere bestemt tilbake i Juba. Jeg forlot Oslos (rørte) tyttebær, markadresser og annet bra  og på andre forsøk (litt billettkluss), 24 timer, ett kansellert fly, manglende bagasje og ca femti grader varmere var jeg tilbake til byen med eselfnys og fluesurr. Stedet hvor bilene verken bremser naturlig eller unaturlig og hvor det ikke finnes en eneste kino og heller ikke så mange gatelys å snakke om. Og jeg stortrives her.

På søndag er det folkeavstemning om uavhengighet. Hele byen er spent, men ikke på den dårlige måten. Her er alle glade og optimistiske. Frykten for vold eller problemer i forbindelse med folkeavstemninga er merkbart mindre enn for tre uker siden og folk gratulerer hverandre med «happy new year and happy new country». Jeg gleder meg til de neste dagene og skal blogge jevnt.

Legg igjen en kommentar

