Og nå: Noen tall

Som oftest når folk spør meg om hvordan det er i Sør Sudan svarer jeg bare at «det er annerledes». Først og fremst fordi jeg ikke helt vet hvordan jeg skal svare. Hva spør man egentlig om? Hvordan hverdagen ser ut? Hvordan styresett det er? Situasjonen for sivilbefolkninga? Eller gjerne alt sammen samtidig.

Nå har de snille folka i SSCCSE laget statistisk årbok for 2010. For sånne som meg er det mye mer spennende enn den nyeste boka til Knausgård (eller BOB).

Det er en veldig nyttig virkelighetsjustering å lese. Jeg vil ikke svartmale. Jeg har skikkelig trua på at Sør Sudan kommer til å utvikle seg i riktig retning og at det blir bedre for folket her framover. Men dette er vel noen eksempler på at de har et stykke igjen.

Tallene taler for seg selv

En "tukul" er en tradisjonell leire- eller stråhytte

2 thoughts on “Og nå: Noen tall

  1. vegard

    ouch. Det var tall som snakker for seg selv ja. Hvorfor har Equatoria så «bra» do-forhold i forhold til alle andre?

  2. Arvinn

    Takk Audun. Dette er helt ufattelig. Ja det er ordet. 40% av befolkningen må gå lengre enn 30 min etter vann, og 80% har ikke tilgang til toalett!

    Kommer gjerne nedover en tur for å se litt. kan ikke du invitere meg.

    Arvinn

Legg igjen en kommentar

