Abiyei med mer

Etter at den har ligget død en stund ser jeg nå at det er på tide å gjenopplive bloggen. Jeg skulle ønske at grunnen til det var at jeg trengte et sted å poste alle fine bilder og historier fram mot løsrivelsesfesten 9. juli. Det er det dessverre ikke.

Derimot er det utviklinga i grenseområdene mellom Sør og Nord som gjør at jeg må skrive litt. Først og fremst det som skjer i Abyei, hvor Sudan Armed Forces (SAF) nå har okkupert området etter å, i følge rapportene vi får, ha utsatt området (inkludert en FN-leir) for tung artilleri-ild og bombeangrep.

Hvis lokalbefolkningen i Abyei skal flykte er det naturlig at de flykter sørover. Det betyr at de kommer farlig nær områder hvor det i den siste tida har vært veldig høy militsaktivitet med mange drepte.

Like nord for grensa har det nylig vært avholdt valg i Southern Kordofan. Ahmed Harun som ble utpekt til valgvinner er etterlyst av ICC for krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten etter sine aktiviteter i Darfur. Blant annet på grunn av utstrakt bruk av militsgrupper mot sivilbefolkninga.

Valgresultatet har ikke blitt annerkjent av SPLM som tvert i mot hevder at det var deres kandidat som vant. I Southern Kordofan og Nuba Mountains har det militær oppbygging. Situasjonen er spent, men kommer i skyggen av det som skjer i Abyei.

Det er veldig viktige dager for Sudan nå. Det er avgjørende at det internasjonale samfunnet følger med. Særlig er det viktig at det som skjer blir sett på i sammenheng. Både med hverandre og med historien da det er helt unike utfordringer knyttet til disse områdene.

Jeg håper fortsatt at det i tida fram mot 9. juli blir mest fokus på forberedelser til fest og ikke konflikt, uansett skal jeg skrive om det jeg ser og hører i Juba de neste ukene.

One thought on “Abiyei med mer

Legg igjen en kommentar

