Hvorfor er Abyei så viktig

FN melder nå om at over 40 000 mennesker er på flukt fra Abyei. 40 000 som skal inn i et område som allerede har store problemer med matvareblokkade og militser og som knapt har fått tid til å plassere alle flyktningene de fikk i sist runde.

Mens vi venter på nyheter kan det være kjekt å vite hvorfor denne konflikten er så vanskelig. Som jeg har skrevet før så handler den ikke om olje selv om ofte det er det som blir rapportert. Det handler om kultur, tilhørighet og interne maktstrukturer.

Siden det er så mange ulike interesser knyttet til Abyei er det lett å finne seg én og opphøye den til selve grunnen for konflikten. Desverre er det ikke så enkelt. Det er vanskelig å vekte de ulike forholdene. Ulike aktører kan ha ulike interesser og hva som til en hver tid er viktigst endrer seg. Dette er derfor ikke en fullstendig presentasjon av konfliktene i Abyei, men snarere et forsøk på å vise kompleksiteten ved å trekke fram noen.

En ting er ressurser. Olje finnes, men som sagt i mye mindre omfang og av dårligere kvalitet en nman kan få inntrykk av. Det derimot Abyei har, som er en uvurderlig ressurs, er vann. Nærmere bestemt elva Bahr el-Arab. I tørketida er denne elva helt avgjørende for kvegdrivere i området. Dette gjelder både N’gok Dinka og Misserya. Forskjellen er at dinkaene bor permanent i området, mens misseryaene tilbringer mesteparten av året nord for Abyei. Misserya frykter at dersom Abyei blir en del av Sør så vil det potensielt kunne være et hinder for deres årlige migrasjon noe som vil være en katastrofe for dem. Myndighetene i Sør har forsikret at det ikke vil bli lagt hindringer i veien for nomadene, men uten at dette har fjernet problemstillingen.

For både myndighetene i Sør og Nord er Abyei knyttet til viktige innenrikspolitiske hensyn. For Nord er det avgjørende å kunnne gi noe til misseryaene da de har vært lojale krigere i kampen mot Sør. Men regimet i Khartoum har ingen tradisjon for å utvikle andre områder enn Khartoum. Misseryaene har dermed opplevd at de har blitt belønnet for mange år med krig med knapper og glansbilder. Det har vært lite innvestering i områder som helse, skole eller infrastruktur. Dersom misserya nå heller ikke skal få Abyei frykter mange økende uro og manglende lojalitet. I et nabolag med Darfur og Nuba Mountains på hver side og Sør-Sudan i sør vil det bety at Khartoum kan finne ut at de mangler eller har svekket et viktig våpen i en eller flere potensielle konflikter.

Også i Sør vil det skape store problemer dersom Abyei skulle forsvinne til Nord gjennom en okkupasjon eller gjennom en folkeavstemning som ikke respekterer retten til N’gok Dinkaene, som de orginale innbyggerne, å bestemme Abyeis framtid. I både SPLM og SPLA er det flere som enten kommer fra området eller som har sterke bånd til det. Dette kan delvis forklares med det tilsynelatende paradokset at Abyei har blitt administrert fra Nord. Dermed hadde de med sterke bånd til Abyei noe bedre tilgang til utdanning og ble dermed overrepresentert blant lederskapet i Sør. Nå er både denne overrepresentasjonen og tilgangen til utdanning relativ, men siden Sør Sudan har en analfabetisme godt oppe på åttitallet skal det ikke så voldsomt mye til.

Hvis man oppå dette legger at både Sør og Nord frykter at Abyei skal bli brukt som en base for å støtte fiendtlige innstilte militiaer eller guerillaer så er det litt lettere å se hvorfor dette området er så omstridt.

Edit: Venner i statistikkbyrået her nede sier 72% analfabetisme, myndighetene sier 85. Vet ikke om det er ulike definisjoner eller hva. Viser litt til problemet å finne gode tall. Uansett er selv det mest positive ikke noe akkurat noe å juble for. Hvis det stemmer er det fortsatt 3/4 som ikke kan lese eller skrive.

Advertisements

One thought on “Hvorfor er Abyei så viktig

  1. Francis Okeny S.

    Hvem er de Misseriya, Janjaweed, Mundukuru, Jalaba i Sudan?

    Audun Kolsrud Herning takk for artikkelen din i Ahernings blogg datert 26 mai 2011 om Abyei, men for å forstå hele situasjonen i Sudan, må du vite kjernen grunn av konflikten og krigene mellom hvem og hvorfor. Religion, olje og andre naturressurser er bare flere faktorer. Konflikter og kriger er vanligvis forårsaket av land, rase, etnisk, religion og kulturelle konflikter, og Abyei er en av disse.

    Det Abyei-området er et område på 10 460 km ² (4039 ²) dette er størrelsen på Kosovo som dekker et areal på 10 887 km ² (4203 km ²). Den presise Befolkningstallene er omstridt-var i generasjoner en ekstern og i stor grad inconsequential distrikt. I 1905 overførte den britiske kolonitiden administratorer distriktet til Nord-Sudans Kordofan provinsen. Dette var administrativt mer praktisk enn å styre området fra Sør-Sudan provinsen Bahr el Ghazal. Overføringen skjedde til tross for hovedsakelig Dinka Ngok befolkning på Abyei – en etnisk gruppe nært knyttet til andre Dinka sub-grupper, sammen utgjør de største etniske grupperingen i Sør-Sudan. De nordlige delene av Abyei er historisk befolket og brukes som beiteområde av arabiske Misseriya, pastoralist storfe keepere som bor tvers Kordofan og Darfur.

    Hvem er disse Misseriya patoralists? De nordlige delene av Abyei er historisk befolket og brukes som beiteområde av arabiske Misseriya, pastoralist storfe keepere som bor tvers Kordofan og Darfur. Logisk det Dinka Ngok var veldig generøs å la arabiske Misseriya å selv bruke deres land til beite dyrene sine. Det betyr at de ikke har bestemt område i bosetting og derfor stammer fra noen person, for eksempel arabiske slavehandlere som har avvist barn, fra afrikanske kvinner) for deres korrupte rase, og de endte opp pastoralist i ørkenen, hvor det er begrenset beite land.

    Hvis du leser boken tittle «The komme arabere og islam i Sudan» så vil du forstå de historiske fakta. Det historiske faktum av Sudan er at ordet Sudan på arabisk betyr svart. Araberne som var slavehandlere kalte det «Billad al Suad» på arabisk, som betyr hjemmet til svart. Disse arabiske handelsmenn, sluttet seg senere ved den europeiske kolonialistiske omsatte på Afrika slaver gjennom nord Sudan, nå Khartoum. Araberne var de som var samlet slaver fra innlandet land, for eksempel Kordofan, Bahr el Ghazal i Sør-Sudan. Araberne ville ta sterke menn og deres familier til Khartoum og i Khartoum, men ville de selge den svarte afrikanske menn og kvinner, men også beholdt noen kvinner som konkubine deres. Disse konkubine senere fikk barn med araberne, og de fleste av disse barna var verken afrikanere eller arabere, var de i mellom, dvs.. Halvparten afrikansk og halvparten arabere, løp vi kalte i Sudan Mundukuru, Janjaweed, Jalaba eller Misseriya etc, den korrupte identiteten avvist av både afrikanere og arabere. De ble diskriminert, men de velger å være arabere, snakker arabisk og etter arabisk kultur og tradisjon.

    Fordel over Black afrikanere. Siden araberne akseptert dem som deres avkom, hadde de pedagogiske fordel senere over den svarte afrikanere. Med slike pedagogiske fortrinn, blomstret de i kolonitiden, og ble favorisert av mange grunner. De tok opp politiske makten i Khartoum, og fortsatte å dominere på den svarte afrikanere selv etter at slavehandelen ble avskaffet internasjonalt. De grep på makten og fortsatte å undertrykke, marginalisere og diskriminere mot den svarte afrikanske, ta tak i flere av deres land, for eksempel Darfur i vest, og Abyei sør for Sudan etc. Den første borgerkrigen brøt ut mellom den svarte afrikanske og de falske arabere i 1955, like før Independence Day januar 1956. Borgerkrigen endte i 1972, med fredsavtale undertegnet i Addis Abeba, Etiopia.

    Freden undertegnet i Etiopia varte bare i ti år, og det var sabotasje av samme arabiske regimet i Khartoum med samme politiske ideologi. Det arabiske regimet i Khartoum fortsatte å undertrykke, marginalisere, diskriminere mot den svarte afrikanere, og den nåværende borgerkrigen i Darfur, vest for Khartoum, og de 21 år med borgerkrig i Sør-Sudan er konkrete bevis på at den falske araberne i Khartoum er det som bestemmer å utslette den svarte rase hvis gitt sjansen.

    Kjernen årsaken til konflikt og borgerkrig i Sudan. Den religiøse propaganda, olje og andre naturressurser er ikke kjernen årsaken til krigen, men rasemessige konflikter som jeg fortalt ovenfor. Det er ingen måte du kan ta med religion å rettferdiggjøre konflikten, fordi hele befolkningen i Darfur er muslimer, men svarte afrikanere, som tørke av Janjaweed-militsen, den skjulte vokabular av Khartoum regimet, som en maske rettferdiggjøre etnisk rensing. Mange lesere ville bare fokusere på ordet Janjaweed, eller Misseriya, uten å forstå hva som virkelig er bak scenen. Janjaweed i Darfur, Misseriya i Abyei, Mundukuru eller Jalaba i Juba etc, avhengig av hvor du står i Sudan, betyr alle det samme, (blande blod eller arabisk i den afrikanske huden) Den franske ville kalle dem Malatos eller hva. De snakker arabisk, men afrikanere har sine opprinnelige språk, ved siden av arabisk. De kan ikke identifisere seg som afrikanere, fordi de ikke har afrikanske arv / språk, og de er ikke arabere, når de går til Saudi og hevder å være arabere, fordi de er sett på som svart. Det er denne forvirret identitet som de falske arabere, som de kaller seg i Sudan, ønsker å utvide sitt eget territorium i både Darfur vest i Khartoum og Abyei sør for Sudan.

    I konklusjonen, noe forfatteren utenomsnakk, merking av Abyei situasjonen som du har sagt «Siden det er så mange ulike interesser knyttet til Abyei, er det lett å finne en og heve den til svært grunn for konflikten. Dessverre er det ikke så lett. Det er vanskelig å vekte de ulike faktorene. Ulike interessenter kan ha ulike interesser og hva som til enhver tid er den viktigste endringen. Dette er ikke en fullstendig presentasjon av konflikter i Abyei, men snarere et forsøk på å vise kompleksiteten ved å utføre noen «. Burde vite at Abyei er ikke og vil ikke bli en del av Nord-Sudan, bare på grunn av lange historiske etniske forskjeller som beskrevet ovenfor, og stoffene i disse forskjellene. Hvis palestinerne har nektet å være under israelsk styre / makt, er det ikke på grunn av ulike interessenter, men legitime interesser mellom de to gruppen holder ikke vann, og sannheten er la folket i Abyei bestemme gjennom internasjonale observatører i en folkeavstemning som fastsatt i Abyei-protokollen 2004, innen Comprehensive Peace Agreement (CPA) undertegnet i 2005. Det er ikke behov for unødig blodsutgytelse.

    Forfatteren er en sør Sudan politisk aktivist, papirløs siden 2003 i Norge, han kan nå gjennom sin e-post fokeny@yahoo.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s