Politi og røvere

Det har vært litt mer kriminalitet i Juba i det siste. Nok til at politiet ønsker å ha mer kontroller. Noen av tiltaka er flere checkpoints om natta og konfiskering av farlige våpen dersom de blir tatt i perioden mellom 00:00 og 06:00!

En ting er at det bare er forbudt å ha med seg farlige våpen om natta, en annen ting er hva som blir definert som farlig. Sudan tribune skriver:

Madut further disclosed that people in the possession of harmful weapons, including firearms, cutlasses and knives would be subject to questioning.

Skytevåpen, sabler og kniver er altså inkludert i det som er farlig. Godt å vite.

En annen ting er at jeg er litt skeptisk til de politifolka som skal håndheve dette. Mange av dem har fått en trening hvor de selv ble utsatt for seksuelle overgrep og vold. Flere døde under et treningsprogram som skulle gi en ny politistyrke som ikke hadde blitt traumatisert av krigen. Treningen oppnådde det motsatte. Det forbereder de ikke akkurat til en situasjon hvor de skal holde ro og orden uten å bruke ekstra vold.

Jeg fikk selv merke dette sist uke. Jeg var på vei hjem etter en salsakveld. På et mørkt område av veien ble jeg stoppa av 10-15 politifolk. De begynte å snakke til meg på arabisk, og da jeg ikke reagerte raskt nok så  ble de aggressive og begynte å slå. Da jeg sa jeg jobba for folkehjelpa slutta de, begynte å smile og lot meg kjøre videre. Det var en ekkel opplevelse. Ikke fordi jeg følte meg veldig truet, men fordi terskelen for å bruke vold var så lav. Arrene etter borgerkrigen er mange, og de får denne typen utslag. Det tar nok litt tid før de blir borte.

Samtidig er det viktig for meg å si at jeg stort sett har positive opplevelser med politiet her. Like før jeg møtte de kjipe politifolka hadde jeg blitt stoppa i en veisperring av en annen gruppe politifolk. De var så hyggelige at vi ble stående å snakke i 10-15 minutter om Norge og Sør-Sudan, hvordan jeg trives her og om jeg hadde unger («but you must produce» er et gjennomgående argument her»). Det er vel også på sin plass å minne om at politivold finner man mange steder. I går var det fem år siden Eugene Obiora ble drept. I Norge

One thought on “Politi og røvere

Legg igjen en kommentar

