Politisk retrett – Sør-Sudan style

Politikere blir ofte tvunget på retrett. Under et dekke av ”misforståelser”, ”feilsiteringer” eller for mye Møllers tran blir de tvunget til å moderere eller gå vekk fra upopulære eller lite gjennomtenkte forslag.  Så også i Sør-Sudan.

Her finnes imidlertid ikke en voldsom demokratisk tradisjon, sterke folkelige pressgrupper eller en fri og maktkritisk presse. Så det skjer ikke så ofte. Men i sagaen om motorsykler og asfalt har dette skjedd.

Det begynte med at et litt uklart konsortium av politikere, inkludert borgermesteren av Juba og justisministeren (her er jeg litt usikker på om det er den nasjonale eller lokale justisministeren vi snakker om) bestemte seg for å gjøre noe med trafikkproblemet. Dette er bra. Juba er en liten by, men hver uke dør det to mennesker i trafikken. Mange flere blir skadet. Problemet var at deres løsningsforslag var like lite gjennomtenkt som det var gjennomførbart.

Forslaget? Å nekte motorsykler å kjøre på asfalt.

Her bør tre ting nevnes for den leser som ikke skulle bo i Juba:

  1. Veldig mange sørsudanere har ikke bil (under 5% i delstaten Central Equatoria hvor Juba ligger). De er derfor avhengig av å gå, kjøre de lokale minibussene eller bruke såkalte Boda boda drivers. Dette er unge menn som helt uten kjøreopplæring eller respekt for eget eller andres liv kjører taximotorsykler.
  2. Boda bodaene er dårlige kinesiske sykler. Favorittmerket er Senke noe som har gjort at den ene sykehusfløyen har fått navnet ”Senke Ward”. Noen av dem er fullstendig gale i trafikken. Forbikjøringer gjøres på begge sider, gjerne nederst i en dump hvor veien svinger. Alkohol er utbredt og resten av trafikken er ikke så mye bedre. Dette gjør at motorsykler er overrepresentert på skadestatistikken.
  3. Det finnes visstnok bare 100 km med asfaltert vei i Sør-Sudan. Da jeg kom, for to år siden, var det tre asfalterte veier i Juba. Nå har det blitt flere, men de aller fleste veiene er bare masse hull med sand og grus imellom.

Det ble jo ramaskrik selvsagt. Først ut var alle politifolka og de militære. De gikk bare ut i fra at dette ikke gjaldt dem. Etter alle solemerker hadde de rett siden de ikke ble stoppa.

Så kom NGOene. De har bedre sykler, kontroll og opplæring. Hvorfor skulle de bli stoppet i sitt arbeide fordi bodaene kjørte som svin? Politikerne kom under press og fant ut at de som hadde NGO-skilter (som jeg har) kunne kjøre på asfalt.

Så kom de gamle mennene. Her gjorde ikke politikerne noe, men politiet, som består av unge menn, fikk fort et problem. Hvordan kunne de slippe forbi noen, men nekte de gamle respektere mennene? Det kunne de ikke. De gamle mennene slapp gjennom.

Så kom de som hadde gode sykler. De var helt enig i at møkkasyklene burde nektes på asfaltveiene. Men de hadde jo gode kjente merker. De utgjorde ikke samme faren. Politikerne var allerede på retrett og fant ut at de var enige.

Resultatet nå er, hvis jeg har forstått det riktig, at Yamaha- og Hondasykler også kan kjøre på asfalt.

Politiet har gitt opp og alt er som det var før loven kom.

 

Denne posten er skrevet etter samtaler med venner og kjente og ikke etter et dypdykk i vedtatte lover. Det er derfor mulig at ikke alt har vært lov, men politiets håndtering av loven.

Advertisements

3 thoughts on “Politisk retrett – Sør-Sudan style

  1. Ranveig

    Det er helt fantastisk. Vi kunne selvsagt håpe at de gjorde noe med årsaken til problemet – som mangel på kjørekunnskap, trafikk-kunnskap, førerkort etc… Men det ville vel være å kreve for mye. Da ville jo gutta på trafikministeriet miste en viktig inntektskilde 🙂

  2. Audun Herning

    For ikke å snakke om alt kaoset det ville skapt hvis man innførte trafikkregler.

  3. Francis Okeny S.

    Audun hyggelig observasjon, og jeg er enig med den gitt lovløshet og svake politikk og høy grad av korrupsjon. Hver kaos er definert som korrupsjon, mindre korrupsjon er korrigert det blir ingen harmoni i noen institusjon i Sør-Sudan. Dernest, etter over 2 tiår med borgerkrig, to generasjoner hvor fortapt uten utdannelse, og statistisk, de fleste sjåførene er uten grunnutdanning til å rettferdiggjøre dem med riktig trening språk, og for det tredje umiddelbar og langsiktig løsning for trafikk kaos i Sør-Sudan, spesielt i store byer, vil være innføringen av offentlige busser, bør sjåføren være kvalifisert og nøye utvalgte, for å koble folk fra alle deler av byene, så Boda Boda metoden ville redusert fra byene, gitt sitt høye nivå av ulykker,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s