Spedalskhet

Dagen i dag begynte litt annerledes. Der satt jeg da med morgenkaffen og plutselig tikka følgende melding inn på mobilen.  «Ligth areas on skin with loss of feeling could be leprosy; seek medical advice to get early diagnosis & treatment. NTBLP MoH»

Spedalskhet liksom. For meg så er spedalskhet en sjukdom man har i Bibelen og på egne leire i Amazonas som får besøk av Che Guevara (motorsykkeldagbøkene), men her er det en sjukdom som handler om her og nå. Jeg snakka med en av kollega ene mine om det, en lege, og han kunne berolige meg med at det hadde blitt mye bedre. «Du ser ikke så mange spedalske i gatene som du gjorde før.» Men det er fort å glemme når man kommer fra Norge at mange av de sjukdommene vi ser på som utrydda fortsatt utgjør et stort problem i mange andre land.

En annen ting er at Ministry of Health må slutte å bruke forkortelser. NTBLP? Hva er det for noe? Klassisk eksempel av NGO-syken. Symptomene er at man ikke lenger kan skrive hele setninger, men må ty til forkortelser bare noen få vet hva står for. «NTBLP» i et land hvor tre av fire er analfabeter…

3 thoughts on “Spedalskhet

Legg igjen en kommentar

