Valg, ekstra fri og et tips

De tre dagene valget skulle vært ble erklært fridager. Så ble valget utvida med to dager. Selv om ingen, så vidt jeg kan skjønne, har erklært flere fridager så er det ingen på kontoret i dag. Noen står vel fortsatt i stemmekø eller leter etter navnet sitt på en liste, andre har vel bare benytta muligheten til litt ekstra fri.  Uansett får jeg ikke gjort det jeg hadde planlagt idag, så jeg bruker tida til å prøve å få en slags oversikt over hva som skjer.

Et gledelig resultat av dette er at jeg har funnet SPLMs nyoppstarta twitterkonto. For meg så er den et artig bilde på Sudan. På den ene siden har du over 80% analfabetisme, mangel på strøm, veier og vann. På den andre siden er det et land som er veldig kobla til verdenssamfunnet gjennom fotball, film, storpolitikk og nå også sosiale nettverk. Det stiller en del krav til kommunikasjon. Hvordan legger man opp en infostrategi som både skal favne om twitter og helt grunnleggende opplæring i det å stemme? Begge deler er Sør Sudan. Et land i emning som har kommet utrolig langt på kort tid.

Faktisk er det lett for at utviklinga de siste årene forsvinner i en elendighetsbeskrivelse av dagens situasjon. Men er det en ting som er sikkert så er det at det var ikke bedre før. Alex de Waal beskriver utviklinga godt her.

(…)whenever I received a message from one of these places, it was usually to report a story of execution, starvation, or forced displacement. My questions were, who is dead and who is alive, who is in prison and who is still free?

Today the questions are, did the ballots arrive in time? Were all the names on the electoral roll? What was the voter turnout?

Quietly, with dignity, with apprehension and sometimes with confusion and frustration, millions of Sudanese are voting. Good for them.

En annen som skriver godt om valget er Dan Morrison. Via The Arabist fant jeg denne posten som jeg anbefaler å lese.

A Travesty, a Logistical Nightmare, Irrelevant, Democracy

Befitting Africa’s biggest, and perhaps most complicated, country, there are several ways of looking at Sudan’s elections:

Sudan’s first multiparty elections in 24 years started yesterday in an atmosphere of anger, hope and confusion. The last election, in 1986, followed a people’s uprising that removed a military dictator. How times change. Today another military dictator – Field Marshal Omar Hassan al-Bashir, an indicted war criminal — is Sudan’s leading candidate for president.

Les hele her

Legg igjen en kommentar